Salam..

Lama tak menulis jadi rindu pula..Alhamdulillah Allah selalu beri peluang dan pelbagai nikmat untuk teruskan kehidupan atas bumi ni. Hanya semangat yang kadang-kadang datang dan pergi buat kita rasa kuat atau lemah..Buat yang bernama semangat, datanglah selalu!!

Alhamdulillah dah 3 minggu berada semula di bumi perjuangan menimba ilmu setelah pulang ke tanah air menziarahi keluarga. Kalau ikutkan hati, rasa sayang sangat nak balik bercuti di Malaysia mengenangkan peluang menadah ilmu yang sangat banyak di bumi Mesir ni. Namun akhirnya pulang juga walau sebentar cuma. Abah kata, balik menziarahi keluarga pun salah satu dari proses pembelajaran. Kata abah, dengan balik Malaysia, kita dapat kumpulkan semula kekuatan dan semangat untuk teruskan belajar 2 tahun yang berbaki lagi. Iya la tu abah. Insya Allah anakmu ini akan semakin dan akan terus bersemangat meneruskan pembelajaran di sini.

Siapa yang tak gembira pulang bercuti di tanah air..Memang gembira dan seronok. Walau bagaimanapun banyak perkara yang perlu dimuhasabah semula. Bagaimana dengan masa yang telah digunakan sepanjang berada di Malaysia? Apakah sumbangan yang telah diberi kepada keluarga dan masyarakat? Adakah amanah-amanah dijalankan dengan sebaiknya?  Banyak sangat sebenarnya kekurangan diri yang perlu diperbaiki. Ya Allah, ampunkan segala kesilapan hambaMu. Banyak khilaf yang telah kulakukan..Banyak hak-hak pada saudara-saudaraku yang tidak tertunai..Astaghfirullah..Astaghfirullah..

Ibnu Qudamah pernah berkata:

“Muhasabah adalah kita melihat pada modal, keuntungan dan kerugian. Modal dalam agama adalah perkara-perkara fardhu, keuntungan adalah perkara-perkara sunat dan kerugian adalah maksiat”

Ya Allah, mudah-mudahan keuntungan yang kuperolehi bukan kerugian disebabkan maksiat-maksiat yang dilakukan akibat keterlanjuran..andai tiada keuntungan, biarlah mendapat pulangan modalnya..

~Duduk sebentar merenung diri dan beristighfar memohon keampunan~

Sampai jumpa lagi.

Advertisement